Ett POS-system är en kassalösning för företag som bedriver någon typ av försäljning i sin verksamhet. Förkortningen POS kommer från engelskan och står för Point of Sale. Begreppet är väl känt inom handelsbranschen och står egentligen för själva kassalösningen som en verksamhet använder för att ta betalt för varor eller tjänster. Tidigare var detta synonymt med en fysisk kassa dit kunderna fick ta sig för att betala för sina inköp. Nu mer är dessa betalningssystem mycket mer avancerade, har flera funktioner och behöver inte ens vara stationerade på en och samma fysiska plats.

I dagens uppkopplade och högteknologiska samhälle har allt fler valt att övergå till mobila och molnbaserade POS-system vilket gör verksamheten mycket mer flexibel och anpassningsbar. För att ta reda på mer om denna typ av system och få mer detaljer om hur det fungerar, besök Sitoo POS och ta en titt på deras betalningslösning för att se om den passar dig och ditt företag. Här följer därför fem anledningar till varför det är en fördel med att byta till ett modernt POS-system.

Situationen i samhället

Denna typ av betalningslösning har blivit extremt eftertraktad i och med att covid-19 gjorde sin entré. I och med pandemin kunde inte samhället fungera som vanligt och kunderna handlade i allt mindre utsträckning i fysiska butiker. Många retailers tvingades då satsa på onlineförsäljning för att kunna överleva. Efter att ha följt denna utveckling är det många verksamheter som nu väljer att finnas online parallellt med att driva fysiska butiker. Med hjälp av ett POS-system kan de då synkronisera alla olika säljkanaler så att de samverkar och uppdateras i realtid för att säkerställa att kunderna får bästa möjliga köpupplevelse.

Håll koll på lagret

Med ett POS-system kan du säkerställa att alla som arbetar inom företaget har tillgång till en lagerstatus som alltid är uppdaterad. Medarbetare överallt kan kontrollera lagerstatus och faciliterar ordrar oavsett var i verksamheten de än befinner sig för tillfället.

Fler självadministrerade kundtjänster

Systemet ger inte bara personalen större möjligheter och underlättar deras arbete, det låter även kunderna få större frihet och kontroll över sina inköp. En stor fördel är att kunderna själva kan reservera produkter som de är intresserade av att köpa, även om varan inte finns i lager för tillfället men beräknas komma in vid en senare tidpunkt.

Underlätta för personalen

Ett multifunktionellt POS-system kan underlätta för företagets personal på många olika sätt. Inte bara har många av de tidigare arbetsuppgifterna, som var både monotona och tidskrävande, nu digitaliserats. Denna digitalisering ger också personalen helt nya möjligheter att assistera kunderna på ett bra sätt. De kan bland annat se lager i andra butiker inom kedjan och ge kunder information om vilka av dem som har den specifika produkt som kunden söker.

Koppla samman olika system

Ett modernt POS-system är den ultimata lösningen för verksamheter som har flera olika säljkanaler. Det ger dig nämligen möjlighet att sammankoppla dina olika säljkanaler genom möjligheten att integrera andra system. Dagens kunder förväntar sig en enhetlig och likvärdig köpupplevelse oavsett om de befinner sig i en traditionell fysisk butik eller om de handlar online. De vill vara säkra på att samma produkter, information, service och möjligheter finns tillgängliga oavsett var de handlar.